Més de 28.500 xiquets ebrencs comencen curs
El Catalunya Sud ha d'optar a acollir la multinacional xinesa Chery?
Quatre vots de diferència a favor, i un reguerol de crítiques dels partits de l'oposició. D'aquesta manera el Parlament de Catalunya ha aprovat avui la llei de vegueries, un esdeveniment històric que queda desdibuixat pels efectes pràctics immediats de la llei. Així, la creació de la vegueria de l'Ebre queda supeditada als acords amb Madrid.
Seixanta-vuit vots a favor i seixanta quatre vots en contra. Els partits que formen el govern català, PSC, ERC i Iniciativa per Catalunya s’han quedat sols en l’aprovació de la llei de vegueries al Parlament, que ha pogut tirar endavant enmig d’un bon ventall de crítiques i amb els vots en contra de CiU, el PP català i el grup mixt.
L’esdeveniment històric que significa l’aprovació d’aquesta llei ha quedat desdibuixat pels efectes pràctics que de manera immediata es desprenen de la legislació aprovada, que almenys pel que fa a la vegueria de les Terres de l’Ebre, són més aviat minsos en una primera etapa. Així, la llei que ha tirat endavant el Parlament determina que després de les eleccions municipals del 2011, es crearan el consells de vegueria de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona. Així mateix, per a la creació de les vegueries de les Terres de l'Ebre, s’ha de modificar la legislació estatal corresponent, tal com determina una de les esmenes que han hagut de ser incloses en aplicació del dictamen del Consell de Garanties Estatutàries substituint la diposició de la llei que concretava que la legislació espanyola a modificar era aquella que fa referència al règim electoral.
En qualsevol cas, govern i oposició han discrepant de fit a fit a l’hora de valorar la importancia històrica de la llei de vegueries. El conseller de Governació, Jordi Ausàs, ha remarcat diverses vegades que en cap cas el text aprovat pel Parlament implica només un canvi de nom de les diputació, tal com ha criticat Convergencia i Unió, sinó l’establiment d’un model d’organització etrritorial gradual en la línia del que defensava Miquel Roca. Ausàs també ha dit que demà mateix es reprendran les converses amb el ministre Chaves perquè la vegueria de l’Ebre puga ser una realitat després de les municipals, tal com havia promès el conseller de governació.
Per contra, el diputat convergent Lluís Coromines no s’ha estat de titllar la llei d’un dels fracassos més grans del tripartit, al qual ha acusat de vendre a les Terres de l’Ebre una cosa que no existia.
Des del govern del territori, però, ha estat CiU el focus de les crítiques, precisament per haver portat la llei al Consell de Garanties Estatutàries.
Amb tot, l’aprovació de la nova distribució territorial de Catalunya és l’inici d’un procés, que en el cas de les Terres de l’Ebre queda definit per llei, però depenent dels pactes que puguen establir-se amb l’Estat. Un condicionant que apaivaga els resultats de la fita històrica, i la trasllada, de nou, per a un futur sense concretar.
No hi ha cap comentari
* Camps obligatoris